آموزش قدم به قدم ابزار وب مستر گوگل – قسمت اول

در پی درخواست های کاربران گرامی برای آموزش های سئو و نحوه بهینه کردن سایت برای موتور های جستجو تصمیم گرفتم اول از همه کاربران را با ابزار قدرت مند Google webmaste tools آشنا کنم.
مرحله اول :
مرحله اول ساخت یک ایمیل در گوگل می باشد . همانطور که میدانید کلیه ابزار های گوگل با استفاده از آن اکانت اصلی شما که همان جیمیل شما می باشد کار میکند و این ابزار هم از بقیه ابزارهای گوگل مستثنا نیست پس اول از همه باید وارد اکانت خود در گوگل شده باشید.
مرحله دوم :
مرحله بعدی رفتن به لینک زیر است .
https://www.google.com/webmasters
در این لینک همانند تصویر اگر لاگین باشید یک کلید با نام Sign in to Webmaster Tools وجود دارد که با کلیک کردن بر روی آن به مرحله بعدی میروید.
Sign in to Webmaster Tools
مرحله سوم :
در این مرحله باید بعد از لاگین کردن سایت خود را وارد کنید . مطابق تصویر زیر روی کلید قرمز رنگ سمت راست به نام ADD SITE کلیک نمایید .
Sign in to Webmaster Tools
مرحله چهارم :
در کادر باز شده آدرس کامل سایت خود را وارد نمایید . Sign in to Webmaster Tools
مرحله پنجم :
در این مرحله گوگل باید بفهمد که شما واقعا صاحب آن سایتی هستید که ثبت کرده اید . برای این کار باید سایت را Verify نماید. به این صورت که یک کد یا یک فایل اچ تی ام ال به شما میدهید و اگر فایل اچ تی ام را گرفتید باید آن را روی هاست خود در فولدر www قرار دهید و اگر کد را گرفتید با آن کد را در تگ <head> در بین کد های قالب سایت خود قرار دهید بعد مثل تصویر زیر روی کلید VERIFY کلید نمایید.
Sign in to Webmaster Tools
مرحله ششم:
تا این مرحله شما موفق شدید که سایت را در وب مستر ثبت نمایید از این مرحله استفاده از ابزار وب مستر برای ارتقا سطح کیفی سایت شما می باشد . برای این کار به صفحه Home برگردید و روی لینک سایت خود که الان با تصویر سایت شما مشخص می باشد کلیک نمایید که تصویری مانند زیر را مشاهده میکنید.
Sign in to Webmaster Tools
در قسمت های دیگه به توضیح بخش های منو سمت چپ وب مستر می پردازم.
Site Dashboard
در این قسمت شما لیست سایت هایی که ثبت کرده اید را ملاحظه می کنید که می توانید آنها را مدیریت کنید ( مثل انتخاب ، حذف و .. )
Site Messages
این قسمت صندوق پیام هایی است که وب مستر برای مشکلات احتمالی و یا هر کار دیگه ای صادر میکند و اکثرا هم به ایمیل شما ارسال میشود مگر آنکه اولویت خیلی کمی داشته باشه .
Search Apperance
این منو مربوط سایت شما در موتور جستجوی گوگل است که شامل قسمت های زیر می شود :
Sructured Data
این قسمت مربوط به الگو دهی به داده های سایت شما است . به زبان ساده : در این قسمت به گوگل می فهمانید که هر قسمت از سایت شما چه نوع اطلاعاتی دارد.
برای روشن شدن موضوع در تصویر زیر من با چند الگو ساده صفحات محصولات یک سایت را به گوگل معرفی کردم.
اگر اولین بار است که میخواهید این کار را انجام دهید باید از گزینه زیر Sructured Data استفاده کنید یعنی گزینه Data Highlighter پس این 2 قسمت به هم وابسته اند و به شکل جدا قابل توضیح نیست.
در قسمت Sructured Data بازدن گزینه Edit example page می توانید الگو هایی را که در قسمت Data Highlighter به گوگل معرفی کرده اید را اصلاح کنید.
تصویر از قسمت Data Highlighter می باشد
Sign in to Webmaster Tools
( داخل پرانتز عرض کنم منظور از صفحات دارای الگو صفحات مرتبط سایت شما است که با یک قالب خاصی ولی محتوای متفاوت می باشد به عنوان مثل اخبار سایت شما )

همانگونه که در تصویر مشخص است من قبلا این کار را انجام داده ام ولی شما اگر بار اول باشد این قسمت خالی می باشد که باید روی کلید قرمز رنگ START HIGHLIGHTER کلیک کنید و بعد آدرس یکی از محصولات یا صفحه های دار الگو خود را وارد کنید و قسمت زیر لینک هم نوع اون صفحه را مشخص نمایید که از نوع های زیر پشتیبانی می کند :
1- مقاله ها
2- کتاب ها
3- رویدادها
4- کسب و کار محلی
5- فیلم ها
6- محصولات
7- رستوران ها
8- نرم افزارها
9- سریال های تلویزیونی
بعد از انتخاب 2 تا گزینه میاید که میشه انتخاب کنید فقط این صفحه را بررسی کند یا تمام صفحات مشابه این صفحه را که شما اون اولی را انتخاب کنید که تمامی صفحات مشابه را بررسی کند.
تصویر بعدی مربوط به مرحله بعد از وارد کردن لینک و انتخاب نوع می باشد .
Sign in to Webmaster Tools
مهم ترین قسمتی که در تصویر بالا می بیند نحوه درست انتخاب داده ها و تگ کردن آنها می باشد.
در آخر پس از مشخص کردن الگو ها درست دکمه PUBLIC را بزنید
قسمت بعدی
HTML Improvements
این قسمت یکی از حیاتی ترین ابزار های وب مستر می باشد که اطلاعات و کد های اچ تی ام اشتباه و مشکل دار را در سایت ما شناسایی میکند . ( البته برای من بیشتر به کوتاه بودن توضیحات صفحه Description و بیشتر مشابه بودن عنوان صفحه title و تگ های دیگر صفحه بوده است . در کل این قسمت به شما کمک می کند که مشکلات سایت را بررسی کنید و آنها را رفع کنید.
Sign in to Webmaster Tools
قسمت بعدی
Sitelink
این قسمت هم برای مشخص کردن لیست لینک هایی است که پس از سرچ در زیر لینک اصلی سایت شما نمایش داده میشود . برای روشن شدن موضوع به تصویر زیر توجه کنید.
Sign in to Webmaster Tools
در این قسمت شما میتوانید لینک هایی که به اشتباه توسط گوگل تنظیم شده است را حذف نمایید .
خوب منو بعدی Search Traffic می باشد که مربوط به سایت در موتور جستجو می باشد و کلمات سرچ شده و سایتهایی که به سایت شما لینک داده اند .
این منو از منو های زیر تشکیل شده است :
Search Queries
این قسمت کلمات کلیدی سرچ شده با مکان سایت شما در صفحه اصلی گوگل را نشان میدهد .
این قسمت از چند پارامتر اصلی تشکیل شده که من مختصر هر کدام را شرح میدم .
الف – Queries
نشان دهنده تعداد سرچ ها در بازه زمانی انتخاب شده می باشد.
ب- Impressions
نشان دهنده اهمیت کلمه سرچ شده را نشان میدهد به زبان ساده هرچه سایتهایی که از کلمه کلیدی خاصی استفاده کنند میزان اهمیت آن کلمه بیشتر میشود .
ج – Clicks
از نامش مشخص است ، تعداد کلیک های شده بر روی لینک های شما در موتور جستجو
د - CTR
این درصد حاصل تقسیم تعداد کلیک ها بر Impressions آن کلمه می باشد هر چه این درصد به 100 نزدیکتر باشد نشان دهنده بهینه بودن اون کلمه است .
ه - Avg. position
نشان دهنده متوسط مکان قرار گیری لینک شما در نتایج جستجو
قسمت بعدی
Likns to Your Site
که سایت های که لینک شما را در سایت خود نمایش داده اند را مشخص میکند با توضیحات خاص مثلا کدوم صفحه با چه متنی لینک شده است .
قسمت بعدی
Internal Links
نشان دهنده لینک های داخلی سایت شما می باشد .
قسمت بعدی
Manual Actions
این قسمت حاوی خطاهای مثل پنالتی شدن و مشکلات اسپم شناختن سایت شما توسط گوگل را نمایش میدهد.
دوستان عزیز این مقاله ادامه دارد هنوز حدود 14 قسمت دیگر از وب مستر گوگل مانده است که توضیح داده نشده است. امیدوارم با نظرات سازنده خود من را در ساخت قسمت بعدی یاری نمایید.

 

آموزش قدم به قدم ابزار وب مستر گوگل – قسمت دوم

برگشت

72 نـظـرات

پـاسـخ

موارد اجبـاری : نـام
نمایش داده نخواهد شـد موارد اجبـاری : ایـمیـل
: وب سـایـت
موارد اجبـاری : کد امنیتی
موارد اجبـاری : نـظــر


«تمامي فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است»